ד"ר שרון שיטרית-ששון
ד"ר שרון שטרית ששון הצטרפה לסגל המחלקה לערבית באוניברסיטת בר־אילן בשנת 2008 ומתמחה בתחומי הספרות הערבית המודרנית, ספרות של נשים בעולם הערבי, ספרות ומגדר, הוראת השפה הערבית ומיומנויות לשון.
דוא"ל נוסף: sharonsason8@gmail.com
קורות חיים
ד"ר שרון שטרית ששון השלימה תואר ראשון בהצטיינות בשפה וספרות ערבית ולשון עברית ותעודת הוראה ממכללת בית ברל (2002), תואר שני, גם הוא בהצטיינות, למדה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר־אילן (2004) ובו עסקה בחקר ספרות נשים בעולם הערבי, במימון מלגה ע"ש המר לבוגרי ולבוגרות מכללות מצטיינים. כמלגאית הנשיא לדוקטורנטים מצטיינים, המשיכה לתואר שלישי בספרות הערבית המודרנית וחקר ספרות נשים במחלקה לערבית באוניברסיטת בר־אילן ואת עבודת דוקטורט כתבה בנושא "עיצוב הזהות האישית והקולקטיבית בראי הכתיבה האוטוביוגרפית של היוצרות הפלסטיניות פדוא טוקאן וסחר ח'ליפה" (2007).
בשנים 2015–2017 שימשה ראשת המגמה ללימודי מגדר בפקולטה לחברה ולתרבות, מכללת בית ברל; ובשנים 2013–2017 שימשה ראשת החוג לשפה וספרות ערבית בפקולטה לחברה ולתרבות, מכללת בית ברל.
ד"ר שטרית ששון זכתה להכרה על מצוינותה בהוראה, היא קיבלה מענקי הצטיינות בהוראה לשנה"ל תשפ"ב ותשפ"ג מהמחלקה לערבית אוניברסיטת בר־אילן; "מרצה מצטיינת מכללתית" ממכללת בית ברל, 2017; "מרצה מצטיינת תשע"ו" מאוניברסיטת בר־אילן, 2016; וכן, קיבלה תעודת הצטיינות על הוראה בקורס "מיומנויות למידה" ממכללת בית ברל, 2015.
מחקר
תחום המחקר שלי – הספרות הערבית המודרנית – משקף את הקשר שבין המחקר התאורטי לחיים עצמם. הספרות, בהיותה מלאכת אמנות, מתארת מציאות חברתית־תרבותית ובמקרים רבים שואפת לכונן מציאות אחרת באמצעות הדגשת ביקורת במגוון רחב של נושאים, ובהם: חברה, משטר, מגדר ועוד.
כחוקרת ספרות נשים אני עוסקת במחקר בין־תחומי המשלב תאוריות מתחום חקר הספרות, חקר המגדר וחקר המזרח התיכון. במקרים רבים ספרות זו היא ספרות פמיניסטית חתרנית ונוקבת, אשר קוראת לחשיבה מחודשת על המבנה החברתי הקיים ואף מציעה חלופות שונות מתוך ניסיון לכונן מציאות שונה.
העיסוק בשפה היה תמיד קרוב ללבי. הקשר בין השפה העברית לשפה הערבית מרתק בעיניי ורציתי להעמיק את ידיעותיי ואת הבנתי בשפה הערבית. במהלך לימודיי התוודעתי לעושרה הרב של הספרות הערבית המודרנית שחושפת עולם מרתק. ככל שהעמקתי בקריאת ספרות זו, ובפרט בקריאת טקסטים שכתבו סופרות ברחבי העולם הערבי, כך גברה התעניינותי בתהליכים ובמסרים הנמסרים באופן ישיר ובאופן עקיף ביצירות. הספרות היא צוהר לעולם מרתק ובאמצעות העמקה בהבנת טקסטים ספרותיים אפשר ללמוד על הלך הרוח החברתי־תרבותי.
תחום הספרות מזמין אותנו כבני אדם לחשיבה מעמיקה על החברה האנושית ועל התרבות. בשיעורים שלי העוסקים בתחום הספרות אני מבקשת לחשוף את הסטודנטים והסטודנטיות שלי, באמצעות קריאת טקסטים בשפת המקור, אל הביקורת העולה מהם ואל המסרים החברתיים, הפוליטיים, המגדריים והתרבותיים שהם מבקשים להאיר. לרוב, במהלך קריאת הטקסטים מתפתח דיון פורה בשיעור, עולות תובנות ומתחדדים המסרים. כך, באמצעות הטקסטים נחשפים הסטודנטים לא רק לשפה הערבית העשירה על מגוון התופעות הלשוניות שבה, אלא גם למסרים חברתיים ותרבותיים בולטים ובתוך כדי היכרות מעמיקה עם עולמם של הכותבים והכותבות והרקע החברתי־תרבותי־היסטורי לכתיבתם. היצירה הספרותית משמשת ככר פורה ומעשיר ללמידת השפה והתרבות. ניתוח טקסט ספרותי מפתח מאוד את החשיבה היצירתית והביקורתית שלנו ובכך תורם לעיצוב החשיבה.
הלימודים במחלקה לערבית משלבים איכות וחוויה. טיולים מחלקתיים, הפסקות פעילות משותפות לצד סמינרים וכנסים אקדמיים ומגוון רחב של קורסים – כל אלה יחדיו מייצרים ערך מוסף ללומדים וללומדות ותורמים לאקלים לימודי נעים ופורה. בשנותיי כסטודנטית לתארים מתקדמים במחלקה לערבית באוניברסיטת בר־אילן התוודעתי ליחס החם והמשפחתי של המחלקה. לשמחתי, השתלבתי בסגל ההוראה ואני גאה להיות חלק ממחלקה חמה, משפחתית ומקצועית זו ואף לתרום לכל אלה בדרכי שלי.
יתר על כן, אני מאמינה כי מדעי הרוח הם התשתית התרבותית שעליה מושתתת החברה האנושית והעיסוק בהם מעשיר את נפש האדם ואת התשתית הערכית והמוסרית של החברה. כדי ליצור חברה טובה יותר, רגישה יותר ומכילה יותר יש לחשוף את מדעי הרוח לקהלים נרחבים יותר ויותר. ומחשבה, לצד מעשה. בשנים האחרונות הרציתי בהתנדבות במועדונים "רוטרי" ו"השרון" בכפר סבא, במטרה להכיר סוגיות בספרות הערבית המודרנית לקהל הרחב גם מחוץ לאקדמיה.
קורסים
ערבית למתחילים
ערבית למתקדמים
ערבית של אמצעי התקשורת א'
ערבית של אמצעי התקשורת ב'
קריאת טקסטים מהספרות הערבית המודרנית
קריאה ביצירותיהם של סופרים מצרים
מבוא לספרות ערבית קלאסית (קורס מתוקשב)*
מבוא לספרות ערבית מודרנית (קורס מתוקשב)*
*הקורסים המתוקשבים "מבוא לספרות ערבית קלאסית" ו"מבוא לספרות ערבית מודרנית" הם קורסים חדשניים. ההרצאות הוקלטו באולפן ההקלטות המקצועי של אוניברסיטת בר־אילן.
פירסומים
ספר
- בין הצבר לחמנית – זהות נשית וזהות לאומית בכתיבתן של היוצרות הפלסטיניות פדוא טוקאן וסחר ח'ליפה, 2015 (237 עמודים), רסלינג, תל אביב.
מאמרים בכתבי־עת מדעיים
- Time and Space in the Novels of Palestinian Writer Saḥar Khalīfa Journal of Islamic and Middle Eastern Multidisciplinary Studies: Mathal (vol.6), 2019.
- תשע"ד (2014), "מי מפחדת מאוטוביוגרפיה? על כתיבתן האוטוביוגרפית של נשים בעולם הערבי –פדוא טוקאן והיפאא ביטאר" , ג'מאעה,כ"א, (24 עמודים), עמ' 30-7.
- תשע"ד (2014), "היינו סייחות, נעשינו עכברות" – השתקפותה של תמת הנישואין ביצירותיהן של סופרות ערביות מודרניות, דפים למחקר בספרות, 19, (27 עמודים) עמ' 67-24.
מאמר בספר
- 2018, "השפתון – קריאה מגדרית ביצירתה של שריפה אל-שמלאן" בתוך: דורית גוטספלד (עורכת), לנוע בין המרחבים, ירושלים, ון ליר, (16 עמ') עמ' 64-49.
ביקורת ספרים בכתבי־עת
- Nefissa Naguib, Women, Water and Memory: Recasting Lives in Palestine, American Journal of Islamic Social Sciences(2 pages) 2011,144-146.
- 2011, "בין אֵם פרטית לאם לאומית – אמהוֹת ואמהוּת ביצירותיה של הסופרת הפלסטינית סחר ח'ליפה", רוח מזרחית , (8 עמודים) עמ' 26-18.
- 2020, "בעקבות הזמן האבוד – הזמן בסיפור "מחצית היום" מאת נג'יב מחפוט', בתוך: מראה מראה שעל הקיר, מגפה שיש להכיר, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת בר־אילן.
תאריך עדכון אחרון : 09/10/2024